Fortsæt til hovedindholdet
Familier, børn og unge
Nyheder

Babyrytmik med fokus på salmer, Kolding

Babyrytmik er blevet en naturlig del af kirkens undervisningspalet og tilbydes i mange kirker på lige fod med børnekor, minikonfirnand og studiekreds.


Gennem de 12 år, hvor jeg har undervist i babyrytmik, har jeg glædet mig over at se, hvordan det er blevet en naturlig del af kirkens undervisningspalet. Det tilbydes i mange kirker med samme selvfølgelighed som børnekor, minikonfirmand og studiekreds. Med god grund.

Hvorfor undervise i babyrytmik/salmesang?
Forskningen har for længst slået fast, hvor gavnligt det er at beskæftige sig med musik. Og hvordan det i særlig grad understøtter det lille barns udvikling og relationer til andre mennesker. Salmeskatten, børnesangene, kirkerummet og kirkens sidelokaler til den efterfølgende hyggestund byder ind med noget særligt i denne sammenhæng. Jeg må som underviser gøre mig nogle overvejelser. Hvad adskiller kirkens babyrytmik fra musikskolens babybongo? Skal der være forskel?
Ja. Undervisningen må være af høj kvalitet begge steder.

Men i kirken bør det, vi forkynder, skinne igennem i undervisningen. Jeg er bevidst om den måde, jeg møder folk på og husker efter en enkelt undervisningsgang alle børnenes navne. Det understreger det vigtige – du er set, og det er dejligt, du kommer. Jeg sørger for, at der er tid, ro og overskud fra min side, når familierne kommer for at synge. Det, man husker, er i højere grad stemninger, og hvordan man havde det, da man var til musik, end en masse ord. Det er min overbevisning. Man kan sige, at babyrytmikken i kirkerummet giver mulighed for at undervise i salmerne og tillader en stille forkyndelse.

Et inkluderende tilbud, der ER betalt over kirkeskatten
Her, hvor jeg underviser, bakker menighedsrådet heldigvis op om min holdning til ”brugerbetaling”. Babyrytmikken har disse familier allerede betalt over kirkeskatten. De har typisk ikke slidt ret meget på deres kirke! Det kommer de muligvis til fremover. Forhåbentlig. Men her er der (endelig) et tilbud til dem, som de finder interessant. Så skal vi ikke som det første bede om flere penge. Pengene skal heller ikke være det afgørende for de familier, hvor pengene er små.

I min undervisning kommer salmerne som dryp mellem børnesange, remser og danse. Jeg vil gerne, at man i kirken kan støde på noget af det, man kender hjemmefra. Og fra første færd mærke, at her kan man komme med det, man kender og være med. På samme måde kan man tage nogle af salmerne med hjem og blande dem med livet der. At træde ind i kirken er ikke at træde ind i en anden verden eller tid.

Sangens fælles åndedræt er en god begyndelse for nye relationer. Det ser man også til babyrytmikken. Her opstår venskaber hen over kaffen. Som i øvrigt er af høj kvalitet med Nespresso-maskine og mælkeskummer. Den betaler de så selv for. Men jeg skummer mælken til dem. Snakken går nemlig godt hen over sådan en god cafe latte.

Tænk lige over…
Om det er muligt at oprette nye rytmikhold til børnene, når de er et år, to til tre år og fire til fem år. Har de været glade for at komme, ønsker de at komme igen. Så kan man jo samtidig være klar med børnegudstjeneste kl. 17 med aftensmad for alderen nul til fem år. Og hermed har babyrytmikken åbnet kirkedøren for en hel ny generation af flittige kirkegængere.

Tal der viser, hvad det måske kan blive til

Her i Brændkjærkirken har jeg 80-90 babyer om året. Alle de efterfølgende rytmikhold for større småbørn er fyldt til bristepunktet. Vi holder 4 gange Godnathistorie for nul til fem årige (børnegudstjeneste med efterfølgende spisning) om året. Hver gang er vi mellem 85-130 børn og voksne. Det startede med babyrytmikken.

God fornøjelse til jer, der har fået lyst til at synge med de små.

Tekst: Anne Mette Meyer, Brandkjærkirken i Kolding