Fortsæt til hovedindholdet
19. maj 2025

Juridisk medarbejder til Haderslev Stift

Ansøgningsfristen: 10. juni

 

Har du lyst til at arbejde i folkekirken og rådgive og hjælpe en masse engagerede mennesker, så er det måske dig vi søger?

En af vores jurister går på pension, og derfor søger vi en ny juridisk medarbejder til Haderslev Stifts juridiske afdeling.

Juridisk afdeling beskæftiger sig med et væld af juridiske opgaver, indenfor almindelig ansættelsesret, offentligret og forvaltningsret, samt mere specifikt indenfor hele det kirkeretlige område.

Stillingen er en generalist-stilling med mange forskellige juridiske og administrative opgaver. Du skal dog også evne at gå i dybden i juraens kringelkroge, og du skal først og fremmest have lyst til at sætte dig ind i den kirkelige lovgivning, som for de flestes vedkommende vil være et nyt område, der skal opdyrkes.

Dine præcise arbejdsopgaver vil afhænge af dine juridiske evner og præferencer, idet dine arbejdsopgaver vil indgå i en fordeling af de opgaver, som juridisk afdeling beskæftiger sig med. De opgaver, som vi umiddelbart forestiller os, du skal beskæftige dig med, er i hovedtræk:

Opgaver:

1. Rådgivning af stiftets menighedsråd og provstiudvalg om alle kirkeretlige emner, offentligretlige emner (GDPR, aktindsigt m.v.) samt personalejuridiske emner

2. Sekretariatsbetjening af stiftsøvrigheden over Haderslev Stift, herunder f.eks:

3. Behandling af stiftets byggesager (ombygning, reparation og nybyg af kirker, sognegårde m.v.) ved at

  • indhente udtalelser fra fagpersoner
  • træffe afgørelser i sagerne
  • bevillige lån
  • rådgive menighedsråd og provstiudvalg om spørgsmål ifm. byggesagerne, f.eks. i forhold til entrepriseretlige spørgsmål


4. Behandling af stiftets plansager ved

  • evt. nedlæggelse af veto mod lokal- og kommuneplaner, som berører kirkernes omgivelser
  • deltagelse i forhandlingsmøder med kommunerne

Sekretariatsbetjening af bispeembedet i forhold til biskoppens administrative opgaver, herunder f.eks.:

  • Den kirkelige lovgivning
  • Mødeforberedelse, udarbejdelse af dagsordener, referatskrivning mv.
  • Sekretariatsbetjening af Haderslev stiftsråd
  • Udarbejdelse af dagsorden
  • Referatskrivning og opfølgning på møder
  • Rådgivning og opfølgning ifm. afvikling af valg til menighedsråd, stiftsråd og provstiudvalg.

Kvalifikationer:

  • God til at formidle og indgå i samarbejder, også til og med ikke-fagfolk
  • Kan gå i dybden med en sag når det er påkrævet, men også forestå hurtig sagsekspedition
  • Selvstændig i tilrettelæggelse af arbejdet
  • Evne og lyst til at sætte sig ind i nye juridiske områder og indstillet på deltagelse i relevant efteruddannelse
  • Lyst til at arbejde indenfor folkekirken og stiftet. Haderslev Stift består af 173 sogne og et utal af engagerede mennesker i Sydøstjylland og Sønderjylland.

Uddannelsesmæssig baggrund:
Cand.jur. el.lign.

Erhvervserfaring:
Fuldmægtig fra kommune, region eller statslig institution.

Advokat eller anden relevant erhvervserfaring fra privat virksomhed.

Stilling og aflønning:
Fuldtidsstilling, 37 timer pr. uge. Fuldmægtig- eller specialkonsulentstilling alt efter relevant erhvervserfaring. Løn i henhold til AC overenskomst for fuldmægtige/specialkonsulenter for statsansatte.

Om stiftet:
I Haderslev Stiftsadministration er vi 16 engagerede medarbejdere, inkl. biskoppen: Jurister, løn- og personalemedarbejdere, administrative medarbejdere, kommunikationskonsulent, projekt- og eventkoordinator, migrantkonsulent og økonomimedarbejder.

Vi sætter pris på og hjælper hinanden på tværs af fagligheder, og sørger for også at hygge os ved diverse sociale arrangementer i løbet af året.

Ansøgning:
E-mail din ansøgning vedhæftet CV til: kmhad@km.dk

Ansøgningsfristen er tirsdag den 10. juni 2025 kl. 12.00.

Ansættelsessamtaler afholdes mandag den 16. juni 2025.

Tiltrædelse pr. 1. august 2025.

Fakta

Kontaktoplysninger

Ved interesse kan du kontakte:

 

Stiftskontorchef Lars Chr. Kjærgaard: 
Tlf. nr.: 29 61 27 83 eller mail lck@km.dk 

 

Stiftsjurist Mette Garder Jensen:
Tlf. nr.; 73 52 45 92 eller mail mgj@km.dk.