Fortsæt til hovedindholdet
GDPR og persondatabeskyttelse
Gode råd i omgangen med persondata

Gode råd i omgangen med persondata:

 

  • Pas godt på data og oplysninger vedr. jeres:
    • sognebørn
    • ansatte
    • jer selv
       
  • Registrer kun data, som er sagligt nødvendige og oplys, når I gør det og hvad I skal bruge dem til
     
  • Giv vejledning om, hvordan man kan få slettet sine data igen
     
  • Indhent samtykker, f. eks. vedr.:
    • billeder på hjemmeside
    • navne på konfirmander i kirkebladet
    • hvis I indsamler mailadresser til senere markedsføring
       
  • Begræns antallet af personer, der har adgang til persondata
     
  • Kommuniker sikkert med borgere og samarbejdspartnere-  brug ”send sikkert”-funktionerne i Outlook og på hjemmeside. Læs mere her: https://support.kirkenettet.dk/#/support/220/470
     
  • Videregiv ikke personlige oplysninger, hvis det ikke er strengt nødvendigt, f. eks. i form af cpr. nr.
     
  • Slet/markuler oplysninger, når de har optjent deres formål.
    • personalesager - tænk i almindelige forældelsesregler – fem år
    • øvrige oplysninger, som f. eks. ansøgninger og adresselister – seks mdr.
       
  • Skriv ned, hvordan I vil håndtere et ”datalæk”
     
  • Tænk over, hvordan I opbevarer papirsager – lås dem inde
     
  • Brug jeres sunde fornuft og lav et tankeeksperimentet – ”hvad nu, hvis det var mine data – ville jeg så føle, at der blev passet på dem?”

Gode råd gør det selvfølgelig ikke alene, så hold øje med udmeldinger og vejledninger fra Kirkeministeriet om databeskyttelse og brug de hjælpeværktøjer, som stifterne har lavet.

SE VEJLEDNINGE OM GDPR VED AT KLIKKE HER

Udmeldinger og vejledninger kan du finde på DAP ved at klikke her.

Hent mere viden fra Datatilsynet ved at klikke her.